Trije talige skoalle

Onze school is een gecertificeerde drietalige school. Op de Botkeskoalle staan we voor groei, plezier, samen, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden komen terug in onze visie op meertalig onderwijs.

Visie

Wij hechten veel waarde aan drietalig onderwijs om verschillende redenen:

·        Vertrouwde leeromgeving: In Friesland groeien kinderen op in een tweetalige omgeving. Ongeveer 80% van onze leerlingen spreekt thuis Fries. Een omgeving waarin een vertrouwde taal wordt gebruikt, zorgt ervoor dat leerlingen zich sneller thuis voelen en daardoor beter tot leren komen. Deze visie wordt telkens weer bevestigd door internationaal onderzoek.

·        Behoud van Friese taal en cultuur: Wij beschouwen het als onze verantwoordelijkheid om de Friese taal en cultuur een vaste plek te geven binnen ons onderwijs. Het is belangrijk dat leerlingen bewust worden van dit waardevolle onderdeel van hun identiteit en bijdragen aan het behoud en de ontwikkeling ervan.

·        Voorbereiding op wereldburgerschap: Nederland is sterk georiënteerd op de Engelse taal en wordt steeds internationaler. Wij vinden het van groot belang om onze leerlingen een solide basis mee te geven in het Engels, zodat ze goed voorbereid zijn op de internationale samenleving; wereldburgerschap.

·        Ruimte voor identiteit en inclusie: Wij creëren ruimte voor de identiteit van al onze leerlingen door elke taal te erkennen en te waarderen. Het bieden van ruimte aan moedertalen en thuistalen zorgt ervoor dat leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Dit sluit aan bij onze algemene visie: we zijn allemaal anders, maar deze verschillen vormen juist kansen; niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Elkaar echt leren kennen op het gebied van taal en identiteit leidt tot respect en begrip voor elkaar en de samenleving. Taal en identiteit staat hoog in het vaandel binnen ons aanbod van Burgerschap en LeVo.

·        Positieve invloed op breinontwikkeling: Meertalig onderwijs stimuleert de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het vroegtijdig in contact komen met meerdere talen bevordert hun taalgevoeligheid en taallenigheid en geeft onze leerlingen daarmee een cognitieve voorsprong. Deze extra stimulans zien wij als een kans voor al onze leerlingen.

·        Vroegtijdig leren van meerdere talen: Uit onderzoek blijkt dat kinderen op jonge leeftijd uitstekend in staat zijn om meerdere talen te leren. Wanneer leerlingen al jong een vreemde taal leren, verloopt het leren van een derde of vierde taal ook gemakkelijker. Vroegtijdige taalverwerving verlaagt de spreekdrempel en vergroot het zelfvertrouwen.

Met deze visie dragen wij bij aan een rijke, meertalige ontwikkeling voor al onze leerlingen.

De vlag uit!

Dinsdag Engelse dag

Op de Engelse dag is de native speaker, Miss Irene, op school. De lessen van de native speaker sluiten aan bij de thema’s. De native speaker komt in alle groepen. Op dinsdag zijn alle thema lessen in het Engels. Daarnaast worden ook de routines in het Engels gedaan. Dat betekent niet dat er de rest van de week geen Engels gebruikt wordt. Bij thema lessen die op andere dagen plaatsvinden, wordt het Engels ook actief ingezet. De Engelse vlag hangt op deze dag uit.

Maandag Fryske dag

Op maandag is het Fryske dag. De Fryske vlag hangt uit, voor iedereen is het duidelijk dat vandaag de Fryske dag is. De thema lessen worden op deze dag in het Frysk gegeven, ook de routines gaan in het Frysk. Bij groep 1 en 2 is de hele dag de voertaal Frysk. Dat betekent niet dat er de rest van de week geen Frysk gebruikt wordt. Bij thema lessen die op andere dagen plaatsvinden, wordt het Frysk ook actief ingezet.